Recitesc cu mare plăcere opera lui Ovid Densuşianu, uneori pasaje din aceasta. Iată o observație făcută la începutul secolului XX: ...Istoria literară a fost cam soră până acum cu teologia. „Nu vă atingeţi – li s-a spus istoricilor literari – de canoanele consfinţite ... credeţi numai în ce aţi învăţat, fugiţi de ce nu a căpătat binecuvântarea patriarhatului criticei... iar dacă duhul rezvrătirei vă îndeamnă să nu ţineţi seamă de porunca aceasta, să ştiţi, ereticilor, că păcat mare are să apese asupra sufletelor voastre, iar păcatul va fi şi mai mare când veţi face şi pe alţii să cadă în erezie.”Supuşi, istoricii literari au ascultat porunca şi au continuat să se închine la dogmele la care se închinase şi strămoşii lor. Ce bun ar fi fost aici puţin duh de răzvrătire ... Dar pentru aceasta trebuie curaj. Şi tocmai o asemenea însuşire nu se prea vede la cei care vin în atingere cu literatura. A-ţi spune părerea despre oamenii şi operele din timpul tău înseamnă a nu cunoaşte şovăirile, a nu te teme de nimic – decât doar de prepusul minciunei faţă de tine şi de alţii. Câţi însă au curajul acesta? Şi totuşi ar trebui să fie mai mulţi, pentru că literatura suferă şi ea de pe urma deprinderilor care întreţin frica de a spune adevărul, cu tovarăşa ei obişnuită, făţărnicia. Laşitatea intelectuală este şi azi – mai ales la noi – o boală răspândită; e boala care te scuteşte de orice surmenaj de convingeri şi-ţi garantează, până la adânci bătrâneţe, o beatitudine invidiată de mulţi şi adeseaori rentabilă. Cei atinşi de această boală în literatură ar fi timpul să mai scadă la număr...Şi cel mai bun mijloc de a combate lipsa de sinceritate şi curaj literar ar fi obligaţiunea ce s-ar cere celor care vorbesc altora de literatură să nu se credă scutiţi de a avea o părere asupra scriitorilor şi curentelor din timpul lor.
Înlăturând obiceiul tăcerei premeditate,
al atitudinei de ezitare, de rezervă faţă de actualitate, s-ar ajunge în felul
acesta şi la o educare mai bună a sufletelor, s-ar atinge şi un folos moral pe
lângă cel literar. Pentru că nu trebuie să uităm un lucru : orice studiu nu
este menit să dea numai cunoştinţe, să îmbogăţească mintea, ci să înnobileze
sufletele în întregimea lor, să lumineze toate părţile întunecoase care sunt în
firea neformată a fiecăruia, să dezvolte însuşirile bune ce stau ascunse şi să
facă din cât mai mulţi caractere, oameni adevăraţi. Toate îndemnurile, toate
pildele care se dau la anumite prilejuri în forme teoretice pompoase rămân
cuvinte sterpe dacă nu se caută pe altă cale, stăruitor şi temeinic, cu fapte
şi îndrumări bune, să se stârpească din suflete tot ce este duşmanul de fiecare
zi al gândurilor care nu cunosc nici frică, nici compromisuri, nici întârzâieri
pe drumul idolatriilor pentru care nu mai putem avea evlavia oarbă de altădată. (Ovid Densuşianu, Opere, vol. IV, Bucureşti, 1981, pag. 201-202).
Critica literară nu poate fi pasivă dar nici concesivă
cu producţia literară slabă şi nici nu poate promova masturbarea talentului
literar. Chiar dacă par pentru unii învechit, eu prețuiesc spiritul maiorescian,
descurajarea mediocrităţii în viaţa publică refuzând orice conţinut extraestetic,
şi ceea ce este important, armonizarea formei
cu fondul ca mod de recunoaştere a valorii literare. Cu puține excepții,
tinerii critici literari s-au așezat în umbra altor critici al căror nume este
mai răsunător decât opera. Nu, nu cred că aceasta este calea criticii literare
actuale care iată, nu este convingătoare în ceea ce privește selecția
valorilor. Scriitorul care se așează la umba operei altui scriitor nu poate fi
valoros ci acela care reușește să descopere, să afle o cale neparcursă în literatură.
Valoarea este dată de căutarea neostenită a autenticului și nu a mimetismului
și acela întârziat al literaturii occidentale. De ce nu ar căuta și critica
literară românească să fie nouă, să renunțe la vechile clișee, să opereze cu
paradigmele actuale ale literaturii fără a încuraja prostul gust ori
vulgaritatea textelor literare. De a delimita foarte clar literatura de
scrierea de tip „spovedanie” care nu are legătură cu creația literară, cu
trecerea vieții prin imaginar și reîntoarcerea ei ca memorie actuală/individuală/colectivă.
Există o licheliteratură bine conservată în „găşti şi gaşte” după cum le
cataloga Caragiale, formată din „pizde sentimentale” sau „lirice” ori din
versuri gen „mă cac pe tine Românie” apreciate de critica literară. Ba mai
mult, autorul unor astfel de versuri numite „surprinzătoare” de un critic
literar ce astăzi spune că „literatura este morală” a fost numit genial. Dar
unde este corelarea formei cu fondul?! Doar în faptul că „versul ar fi
surprinzător”?!
Arta, astfel și literatura, nu este morală sau
imorală (i se mai spunea în vremea dictaturii proletariatului decadentă), ea
pur și simplu este sau nu este! Și apoi ar mai fi ceva de spus: nu poți ca,
după ce ai scris „mă cac pe tine Românie” să te așezi în fața Muzeului
Literaturii Române și să perorezi împotriva clasei politice „degenerate”. Nu
sunt ascultător al manelelor, asta nu înseamnă că nu îi respect pe cei care
iubesc acest gen muzical, în fond fiecare cu gustul său, dar din crâmpeiele
care mi-au străbătut auzul eu nu am receptat versuri „savante” gen „pizdă
romantică, lirică, etc... ”În ceea ce privește literatura îmi doresc o atitudine
clară a criticilor în faţa licheliteraturii (termen ce frizează în opinia mea un
text trivial, plin de invective şi ridicat la rang de text literar). Eu cred că
toate cuvintele își au loc în literatură, depinde cum și în ce context le
folosește scriitorul. Cu câțiva ani în urmă am vizionat un spectacol de teatru
cu protagoniștii dezbrăcați complet în pielea goală. Nu avea nici cea mai vagă
idee de vulgaritate. Totul era firesc, natural, armonios. Sigur, întotdeauna va
exista un „compost al literaturii” care trebuie urmărit atent deoarece din
acesta se pot desprinde și scriitori de o reală și certă valoare. Deocamdată,
în critica literară actuală, subliniez, doar cu câteva excepții, există multă
somnolență.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu