luni, 9 iunie 2014

MASTURBAREA TALENTULUI LITERAR ȘI REFORMA CURRICULARĂ



     Dacă vrem o reformă curriculară în învăţământ atunci este necesar să ne dorim şi o altă mentalitate în ceea ce-l priveşte pe „cadrul didactic”. Acesta trebuie să se hotărască: rămâne dascăl sau devine profesor! (A. Mureșanu zicea că mirosul de tămâie trebuie scos din școli).
           

     O observaţie de bun simţ în ceea ce priveşte învăţământul actual şi metodele de lucru întâlnim la prof. dr. Caius Dobrescu: Din nefericire, şi după presupusa dezideologizare a educaţiei, survenită după 1989, acest proces nu a încetat. Limba de lemn a conformismului naţional-comunist este treptat înlocuită cu o limbă de lemn a euro-conformismului, în spatele căreia tinde să se perpetueze indiferenţa sau confuzia în raport cu fundamentele civilizaţiei democratice... Orice teorie a acţiunii raţionale presupune clarificarea scopurilor, faţă de care evaluarea critică a mijloacelor cele mai eficiente reprezintă o implicaţie necesară. Însă astăzi „planul de lecţie” a devenit o carcasă goală. De aceea, noi considerăm că un demers autentic de reformă trebuie să plece dinspre înţelegerea şi asumarea mizelor intelectuale şi morale cele mai profunde pe care le presupune educaţia, în cazul de faţă, educaţia literară. (Literatură şi civilizaţie, Braşov, 2008, pag. 8-9). Constatăm că în aceeaşi lucrare (Literatură şi civilizaţiescriitori români canonici şi reforma curriculară,  Braşov, 2008), elaborată sub egida Universităţii „ Transilvania” – Braşov, Facultatea de litere, ni se propune un mod de interpretare a operei literare din perspectivă etică şi morală şi prea puţin o abordare estetică şi literar-istorică. Pentru Titu Maiorescu forma de evaluare dominantă era estetică... În acest caz eticul pus în evidenţă de adevăr, iar morala corelată cu frumosul... în fapt discutăm despre elemente care pot compune un anumit tip de estetic... Însă, urâtul nu exclude esteticul cum nici minciuna... Sigur, sunt şi multe alte elemente de filosofie a artei care nu mai trebuie discutate deoarece acestea au fost disecate deja...



     Un grup de profesori de la Facultatea de litere, Univ. Transilvania, propune un alt mod de abordare interpretativă a literaturii. Spre exemplu, la un moment dat, în cadrul analizei „Pe lângă plopii fără soţ” de M. Eminescu, prof. dr. Caius Dobrescu propune elevilor şi răspunsul la întrebarea: De ce numărul divorţurilor a crescut vertiginos în a doua jumătate a secolului XX, în toate societăţile europene? (Literatură şi civilizaţiescriitori români canonici şi reforma curriculară,  Braşov, 2008, vol. I, pag. 84). În fapt, solicitând repondentului o analiză (psiho)sociologică, sau după analiza textului caragelian „ Moşii”, lect. univ. dr. Ana Ene propune: Pornind de la elementul cine, ce... din schiţa lui Caragiale, construiţi o ştire de presă. (vol. I, pag. 126). Sau, într-o altă situaţie, cel cinematografic. Conf. univ. dr. Ruxandra Ivăncescu propune repondentului, după analiza unui fragment din „Nunta domniţei Ruxandra” de M. Sadoveanu, să scrie „scenariul unui film în care sunteţi protagonişti ai unei călători în timp”. (vol. II, pag. 172). Ca şi cum, tehnica scrierii scenariului de film ar fi la îndemâna cursantului de la un liceu (fie chiar şi de cultură generală). Acesta ar trebui să cunoască limbajul tehnic al vizualizării imaginii prin camera de luat vederi, utilizând expresii gen: travling, prim plan, focalizare... Doar din cele trei exemple, constatăm că un cursant de la liceu, poate fi şi specialist în psihosociologie, jurnalistică, cinematografie... (om bun la toate). Oare nu-i prea mult?! Este liceul forma de învăţământ care oferă cultura generală iar facultatea doar o formă de învăţământ profesională... Oare în sistemul de învăţământ au fost clarificate scopurile predării literaturii?! Oare cursantul nu ar trebui să se priceapă foarte bine doar la literatură... istorie literară, istoria limbii, gramatică şi tot ce ţine de acest domeniu atunci când învaţă literatură iar acesta să nu se mai substituie altor materii? Lăsăm doar aceste trei exemple, luate aleatoriu din cele două volume, Literatură şi civilizaţiescriitori români canonici şi reforma curriculară,  Braşov, 2008, ca modele de reflexie înspre viitorul analizei privind funcția actuală a literaturii... (În ceea ce priveşte reforma curriculară în învăţământ, Ovid Densuşianu cerea în anul 1910, la deschiderea cursurilor de la Facultatea de litere, judecarea actualităţii literare... ).



       Sunt numeroase şi situaţiile când cursanţilor de liceu li se solicită şi analize de natură estetică. „Raportându-vă la estetica romantică, analizaţi aspecte romantice din poemul Mureşianu” (Literatură şi civilizaţiescriitori români canonici şi reforma curriculară, vol. I, pag. 73, Ovidiu Moceanu). Însă nu reuşim să înţelegem de ce profesorii utilizează pentru formularea întrebărilor, atenţie, în cadrul unei „ lecţii de limba română” şi termeni din limbajul criticii americane, gen: identificaţi şi notaţi prin brainstorming  - termen consacrat şi în pedagogie (Literatură şi civilizaţiescriitori români canonici şi reforma curriculară, vol.II, pag. 12, Rodica Ilie), din perspectiva lui „showing” ca mod de reprezentare dramatică...  (Literatură şi civilizaţiescriitori români canonici şi reforma curriculară, vol. II, pag. 99, Virgil Borcan), desigur showing preluat din critica americană şi netradus ca arătând ca şi telling (spunând) şi, un alt exemplu : Nicolae Manolescu vede, în personajul Mara, o „businesswoman”. (Literatură şi civilizaţiescriitori români canonici şi reforma curriculară, vol. I, pag. 161, Andreea Petre). Nu se mai poate spune în româneşte, dezbatere colectivă, arătând, om de afaceri... ş.a.m.d.... deoarece, spun unii, tendinţa (trendul, ar spune anglofilul) actual al tinerilor este de a se exprima cât mai mult în limba engleză. Iată cum comentează astfel de situaţii Sextil Puşcariu: Neologismul e adesea introdus în limbă din comoditate. Cărturarilor, care sunt de obicei bilingvi, cuvântul din altă limbă le vine uneori mai iute în minte decât cel autohton. Fără să caute echivalentul în tezaurul lexical al limbii materne, ei iau pe cel străin. Cei ce întrebuinţează neologismul din comoditate sau din snobism fac să se atrofieze puterea creatoare a limbii. Neologismul e ca împrumutul extern, absolut necesar în epoci de mari prefaceri; dar pentru ca împrumutul să fie folositor, el trebuie să fie întrebuinţat spre punerea în valoare a bogăţiei naţionale (Sextil Puşcariu, Limba română, Bucureşti, 1976, pag. 397-398). În fapt, folosirea neologismului este dată de cunoaşterea semanticii cuvântului ce nu îşi găseşte rezonanţă în limba în care este utilizat. Dar chestiunea neologismelor în limba română este o cutumă a literaturii române încă din vremea lui I. H. Rădulescu care semnala într-un articol critic: Prin urmare, vrând a ne cultiva limba, trebuie a o curăţi cât se va putea de streinisme şi provincialisme şi a lăsa caracteristicele ei prin care va putea deveni o limbă cultivată română, iar nu un gerg latin, nici un gerg provincial. Orice vom face, limba nu poate scăpa de tot de a nu avea semnele istorice ce învederează revoluţiunile prin care a trecut ca să devie o limbă cultă. (I. H. Rădulescu, Critica literară, Bucureşti, 1979, pag. 498 ). Din păcate, limba română „împodobită cu străinisme” riscă se se provincializeze tot mai mult. Și apoi cu texte gen:  ”futu-ți morții mă-tii de pervers/ ce te uiți așa la picioarele mele/ ai fute porc împuțit/ îți faci laba după tejghea/ te mierlesc umflatule/ îti tai pula și ți-o îndes în cur”... nu cred că vom avea o mare literatură (vezi, Dan Ciupureanu - asupra cărui talent literar nu am dubii. „Povestea pulii” sau „Povestea poveștilor” a lui Creangă dar și texte eminesciene mai puțin cunoscute publicului de azi și exemplele pot continua; în fond, în spiritul avangardist și Geo Bogza a editat, adevărat doar un singur număr, revista „Pula” însă nu prin vulgaritate scriitorii s-au făcut apreciați în literatură. Textele licențioase au circulat în spațiu închis nu public). Dan Cipureanu este un poet foarte bun și fără să apeleze la vulgaritatea ostentativă. Departe de mine gândul de a-i blama textele, în fond fiecare scrie cum vrea și ceea ce vrea! Până la urmă poate fi și o strategie de marketing literar! Mulți autori contemporani, talentați de altfel, nu fac decât să-și masturbeze talentul din dorința de a impresiona prin orice mijloace (aș fi putut scrie și epata, cuvânt deja consacrat în lb.română; vezi EPATÁ, epatez, vb. I. Tranz. A uimi, a impresiona prin purtare, atitudine sau ținută neobișnuită, extravagantă. — Din fr. épater). În schimb, mărturisesc că-mi plac textele rapper-ilor autohtoni care, de cele mai multe ori, își dozează atent vulgaritatea textului. Care este acum „funcția literaturii” rămâne o enigmă pentru foarte mulți dascăli, aceasta fiind dezlegată cu succes de către cei ce se numesc profesori!






Niciun comentariu: