duminică, 10 august 2014

ROMÂNIA ÎNTRE DEMOCRAŢIA „ORIGINALĂ„ ȘI CEA „MADE ÎN CHINA”


        „Condamnarea Varanului a devenit, în timp, o dreptate pe care trebuia s-o obținem cu orice preț – chiar cu prețul nedreptății.” Am citat unul din nenumăratele texte aberante care privesc aplicarea legii doar ca răzbunare și nu ca pe un act de justiție. Nu pot să cred că cineva ar putea accepta că „dreptatea” poate fi făcută printr-un act de „nedreptate”. Și totuși am întâlnit multe opinii privind acceptarea unei justiții nedrepte, superficiale. În fapt, a încălca principiile care stau la baza democrației pentru mulți „democrați” nu reprezintă nicio problemă. Pentru unii există „statul de drept” pentru alții „statul de drepți” iar pentru cei mai mulți „statul mafiot - clientelar” integrat cumva conceptului de democrație. Democrația pentru foarte mulți se rezumă la cunoscuta remarcă „eu te-am făcut, eu te omor!” În mod curios, în așa zisul stat de drept și separarea puterilor statului, nu i-am văzut în instanța de judecată pe cei care au ruinat România. În schimb, poporul a fost hrănit cu entuziasm și speranță. O speranță care din himeră s-a transformat în hidră.
 
    Nu există partide de dreapta sau de stânga, ci doar hoarde puse pe prăduială. Nu există conceptul de dreptate pentru cel păgubit. Singurul păgubit este poporul pus în genunchi de imperiile vremii, de tancurile sovietice, pus în genunchi de slugile comunismului, pus în genunchi în decembrie 1989, să își strige libertatea. Nu, libertatea nu poate fi strigată stând în genunchi, dreptatea nu poate fi cerșită sau implorată, adevărul juridic nu este milostenie din partea clasei politice ori a judecătorilor.

       Nu mă miră diferența de opinii în ceea ce privește „România regimului Băsescu” deoarece știu că m-am născut și trăiesc într-o societate în care hoții și ticăloșii au fanii lor. În fond „opiniile și credințele se propagă prin mecanismul contagiunii și prea puțin prin cel al raționamentului. La cârciumă se formează de fapt - prin afirmație, repetiție și contagiune - concepțiile actuale (…) Și nici în alte timpuri nu s-au născut altfel.” (Gustave Le Bon - Psihologia mulțimilor, pag. 71, ed. Anima, 1990). În prezent ar trebui înlocuit cuvântul cârciumă cu Facebook dar și cu media… atât cât a mai rămas în România. Manipulările, în special cele politice care se revendică a fi de „dreapta”, sunt evidente, grosiere, lipsite de subtilitate mai ales pe reţeaua Facebook. 

      Același Gustave Le Bon scrie de „mulțimi criminale”. Există chiar o istorie a „fărădelegilor puse la cale de mulțimi” în acest caz de agresivitatea activiștilor (informatori ai securității reactivați). Conceptele privind legalitatea, dreptatea, justiția, adevărul sunt anihilate de dorința criminală - stare latentă din lăuntrul ființei umane. Nu putem avea democrație fără norme legale care să producă și să apere drepturi individuale. In România de după 1989, și până în prezent, nu există un cadru legal privind libertățile individuale astfel am putea vorbi de continuitatea regimului comunist sub chip uman. În fond, tot ceea ce partidele politice au făcut în România de după 1989, nu a fost decât o modernizare a socialismului și a ideologiei sale. Faţă de democrația „de tip chinezesc” ne diferențiază pluripartidismul formal (și abrogarea legii marțiale). Iată de ce este greu de crezut că în următorii ani România va cunoaște democrația cu adevărat. Parlamentul ca instituție fundamentală a statului democratic a fost transformat într-o hoardă pusă pe furt și căpătuială. Din păcate lupta pentru recunoașterea drepturilor individuale, a valorilor și a bunăstării a devenit abstractă fiind înlocuită cu calculul economic, cu „problemele tehnice” ale democrației și nu cu doctrina acesteia. Nici vorbă de existența statului de drept. În schimb a fost încurajată apariția statului de tip mafiot și a instituțiilor obediente puterii politice. 

       Războiul Rece a fost înlocuit cu războiul economic. Un război neîncheiat (se joacă dur cu armata pe picior de război) dar din care România a ieșit deja înfrântă. Într-un timp foarte scurt, țara a fost transformată în colonie, iar conducătorii ei în supuși coloniali. Iar nouă, cetățenilor cum să ni se spună altcumva decât „sclavi”. Ajunge doar ca fiecare să observe că viața a devenit o luptă pentru supraviețuire cu nimic mai presus decât existența de dinainte de 1989.

      Iată cum scria despre românii din Transilvania, în urmă cu mai bine de un secol, un cunoscut scriitor sas, Adolf Meschendörfer, brașovean: Trăim la un loc însă şi cu mai mulţi români. Înaintează peste tot încet, dar tenace, mănâncă mămăligă cu brânză, aduc fără grijă copii pe lume şi, din cauză că mâna lor de lucru e mai ieftină, câştigă prin concurenţă cu maghiarii şi saşii, care sunt mai pretenţioşi. Pentru câtă vreme încă? Biserica lor ortodoxă îi înconjoară ca un zid de apărare, habar n-avem ce gândesc popii lor, ştim doar că sunt o masă copleşitoare care nu aşteaptă decât o scântenie. Oare ce mai așteaptă astăzi românii? O scânteie?! De unde, de la cine?! Mulți sunt risipiți prin Europa, unii „ciupesc” de unde apucă și astfel viața lor curge molcom și trist. „Mănâncă mămăligă cu brânză” - așadar supraviețuiesc. „Pentru latini cuvântul democrație înseamnă în primul rând estomparea voinței și inițiativei individuale în fața celor ale statului (…) Pentru anglo-saxon, pentru american mai ales, același cuvânt, democrație, înseamnă, dimpotrivă, dezvoltarea intensă a voinței și a inițiativei individuale și estomparea influenței statului care în afara poliției, armatei și diplomației, nu e lăsat să dirijeze nimic”. (Gustave Le Bon - Psihologia mulțimilor). Din păcate pentru români, „democrația” se reduce la arta de a supraviețui, unde dictonul „mănânc ca să trăiesc” a fost înlocuit cu dictonul „trăiesc ca să mănânc” generator de apatie și resemnare.

Niciun comentariu: